Meny

Rabarberpaj recept

Jag har tre mindre plantor med rabarber i en pallkrage som jag satte förra året. 
Denna sommar så har någon annan passat på att skörda rabarbern så fort det kommit upp något så jag blir arg varenda gång jag går bort för att ta några stjälkar o frysa in till höstens stora marmeladkok. 
Men det jag nästan blir mest arg på är att den som nu snor min rabarber gör det genom att skära av stjälkarna och inte bryta/dra av dom. Då plantorna är så pass unga så vill jag inte heller att de ska beskäras så himla hårt heller som denna rabarbertjuv finner passande att göra.. 
Irriterande att inte ha fått rabarber till en enda liten paj från tre plantor och se hur någon beskär dom så hårt och på felaktigt sätt så det börjar ruttna och mina kära plantor far illa.


Tor och Inger Nyberg, Väversunda Bärodling som odlar nästan 150 ton rabarber om året tipsar om hur du skördar rabarber på bästa sätt:

Det finns också ett bästa sätt att skörda rabarbern.
- Man ska bryta av stjälkarna, så att man får med lite av den skålade änden i roten, inte skära av dem. Om man gör på rätt sätt kommer det nya stjälkar gång på gång. Men man måste ta bort blommorna, för de tar annars mycket kraft från plantan.


Tänkte även att jag ska dela med mig av deras klassiskt goda rabarberpajs recept.

Knäckig rabarberpaj
500 g rabarber (ca 1 liter skuren i bitar)
1 msk potatismjöl
Smuldeg:
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl Smör-& rapsolja (kan med fördel bytas mot 100 g smält smör)
ca 1 dl ljus sirap
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär rabarbern i bitar och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjölet och skaka formen så att det blandas med rabarbern.
Blanda socker, vetemjöl och bakpulver. Tillsätt det flytande smöret och rör till en smulig deg. Fördela den över rabarbern. Ringla sirapen över i ett ojämnt mönster. Grädda ca 20 minuter eller tills pajen fått fin färg. Servera med vaniljsås eller lätt vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar