Meny

Nötkolapaj recept





Här kommer receptet till min supergoda nötkolapaj som jag gjorde igår. 
Jag älskar mörkt muscovadosocker och salt så självklart så passade jag på att använda mig av det.

Så till det smarriga receptet.

Pajdeg:
75 g vetemjöl 
25 g florsocker
1 tsk mörkt muscovadosocker 
65 g smör (mjukt)

Blanda o knåda allt till en  jämn deg. Eller kör allt i matberedaren.
Tryck ut i en 18 cm springform och grädda i ca 15-20 minuter i 175grader.tills kanterna börjat få lite färg och genombakat men inte färg i mitten. 
Gör under tiden fyllningen och rosta nötterna.




Fyllning:
50 g smör
3 msk ljus sirap 
1 dl råsocker
1/2 dl mörkt muscovadosocker
en nypa vaniljpulver 

Häll allt i en kastrull och låt smälta samman på medelvärme.Ställ åt sidan tills pajskalet är klar. 




Nötblandning:
100-120 g blandade saltrostade nötter.
tex. 30 g pistagenötter
      30 g mandelflarn
      30 g valnötter/ pekannötter
      20 g skalade hasselnötter
+ en liten nypa flingsalt


Lägg alla nötter och en nypa flingsalt i en torr teflonpanna o rosta på medelvärme tills de fått lite färg.
Ställ åt sidan att svalna lite. Plocka bort ev. skal som lossnat.  

Sätt samman pajen genom att lägga nötterna i det gräddade skalet och häll på kolan och grädda 15-20 min (beroendes på din ugn) i 175 grader. Ta ut och låt svalna.

Idag ska här bakas mera så får se vad det blir för smarrigt :) Kanske en variant på denna goda nötpaj. För i morgon så är det strikt lchf som gäller för mig igen. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar