Meny

One bowl vanilla cupcakes




Dessa små godsaker är helt klart värt att baka! 
Riktigt smarriga, saftiga och pålitliga cupcakes som jag bakade till min väninnas tvilling tjejer som fyllde år i fredags. 




Recept:

One bowl Vanilla cupcakes (ca 15 st eller 18 lite mindre)


220 gram socker


250 gram smör mjukt


250 gram vetemjöl


1 tsk vaniljpulver


2 tsk bakpulver

4 ägg

4 tsk mjölk/grädde

En nypa salt


Gör så här: Sätt ungen på 175 grader. Vispa upp smöret och knäck ner äggen i smörskålen. Blanda ner  resterande ingredienser i skålen och vispa tills smeten precis går ihop o är jämn o fin. Fördela smeten jämnt i formarna ca 3/4 och grädda i ca 15 min. Låt svalna på galler.

Frosting:

60 gram mjukt smör
100 gram Philadelphia ost 
1 tsk vaniljpulver
4-5 dl florsocker
1 msk grädde (eller kokande vatten)
2 msk kola

Vispa smör och florsocker så det går ihop och blir vitt och fluffigt. (tar det mycket lång tid så ha i grädden/vattnet. När smöret och florsockret är fluffigt o fint vispa i PH osten på låg hastighet med vaniljen och kolan. 
Ta ur o fyll cupcaksen med den fyllningen du vill ha.
Fyll en pikeringspåse med önskad tyll (jag använde här en stor stjärntyll) och spritsa de nu kalla cupcaksen och dekorera innan frostingen får skorpa. Ställ i kylen i tex. lufttät burk. 
Går att frysa som dom är med eller utan frosting beroendes på din fyllning o dekor. 


Receptet hittade jag hos alltid lika underbara Bakministeriet.






En ful bild på när cupcaksen står redo för att hämtas i mina tokfina och suveräna cupcakes askar. 
Dom är hela 10 cm höga så all dekor o finheter får plats utan några som helst problem :) 

Kommer bilder i ett annat inlägg med dom cupcakes som blev hundar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar