Meny

Marshmallow fondant recept (MMF)

Hej igen ;)
Nu har ni varit så flitiga med att komma och kolla här på min blogg att jag har fått 20 000 besökare på ett år!
Inte illa alls... ärligt så trodde jag aldrig att så många skulle gå in o titta här.
Som jag lovade i tidigare inlägg så ska jag dela med mig av ett recept på MMF (Marshmallow fondant).

Recept beskrivning.

Det du behöver för att göra denna goda, enkla och smidiga fondant är:
300 g marshmallow (5 dl hårt packade)
2 msk vatten
1 msk olja
6-8 dl florsocker.(kan behövas mer)

och en micro säker bunke, nått att röra med + olja till händerna.

Lägg marshmallowsen i bunken och blanda med 2 msk vatten och 1 mask olja. micra ca 20-30 sekunder och ta ut och rör upprepa tills marshmallowsen är klumpfria. Va försiktig så det inte bränns!

Här är ett bra tillfälle om du vill färga in hela mängden MMF i en färg att blanda i hushållsfärgen i de smälta marshmallowsen.
Annars är det lätt att färga in senare också.

Häll ut rikligt med florsocker på oljat bord eller arbetsbänk eller i en stor oljad bunke.
Använd händerna (ojade) eller sleven för att arbeta in florsockret. Detta kan du räkna med blir en kladdig historia ;)
Detta går garanterat att göra i din tex. Kithen aid eller liknande men nu har ingte jag någon så jag gör allt för hand här :)
När du knådat in tillräckligt med florsocker så konsistensen är som ett tuggummi så plasta in MMF:en  ordentligt och låt den vila minst några timmar men gärna över natten.



När du ska färga in MMF så gör du som vanligt men "mjöla" arbetsytan med majsstärkelse och smörj in händerna med olja eller petalbase.

Lycka till med er MMF.


Vet inte riktigt vad än men jag tänkte lägga ut ett par till recept eller en steg för steg beskrivning. Är det någon/något speciellt ni skulle vilja att jag gör en beskrivning för? blomma eller figur tex. eller något särskilt recept?

Nu strålar solen här så ska ta med sambo och hund till sjön på en liten sol och badtur.

2 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa dina levande beskrivningar! Jag får lust att själv göra något, fast jag egentligen inte behöver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver och behöver ;) det är ju alltid kul att baka nått gott :)

      Radera