Meny

LCHF Cheesecake





Idag ville jag göra nått gott till min käre sambo som också har börjat äta LCHF.
Så bestämde mig för att försöka mig på att göra en LCHF cheeasecake för att visa att det finns annat än ägg och bacon ;)
Måste helt enkelt säga att denna cheeasecake blev helt underbar! 
Jag är känslig för sötningsmedel och då även stevia men lite sötning brukar funka. 

Det är lite pyssel men det är den helt klart värd :)

Cheesecake Recept:
1 dl grädde
1 st ägg 
1/2 - 1 msk icas sötströ 
1/2 tsk vaniljpulver 
100 g Philadelphia (färskost) 

2-3 dl jordgubbar eller andra bär.

Botten:
1 dl mandelmjöl 
1/2 dl riven kokos 
1 krm vaniljpulver
1/2 msk sötströ 
30-40 g mjukt smör

Blanda alla ingredienser till botten och tryck ut i en springform (15 cm).
Grädda botten i 175 C grader i ca 8- 10 minuter den ska få lite färg men håll lite koll så den inte blir bränd. 
Går även att platta ut på bakplåtspapper och sen ha som smulor/crunch om du vill göra portions skålar istället för en hel stor.
Låt svalna innan du fyller med cheesecake smeten.

Cheesecake:
Dela ägget i vita och gula i två bunkar. 
Bunke 1 äggula och sötning vispas fluffigt.
Bunke 2 äggvita som vispas hårt.
Bunke 3 vispa grädde med vaniljpulvret (vispa inte grädden för hårt)

Blanda ner Philadelphian i bunke 1 och vänd försiktigt ned vitan (bunke 2) i grädden (bunke 3) och vänd sen ned allt i bunke 2.
Häll ner i den nu kalla formen och ställ i frysen i 2-3 timmar ta fram 15-20 min innan den ska ätas. 

Dela jordgubbarna och dekorera cheesecaken precis innan servering. 

Min sambo älskade den och hoppades att det stod 3 till i frysen och väntade :)



2 kommentarer:

  1. Himmel, så gott det verkar! Ska absolut pröva detta till helgen! TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du provade att göra denna cheesecake för den är verkligen jättegod!

      Radera