Meny

Två sorters småkakor (LCHF)

Idag bakades det här för allt vad tygen höll.Min syster fyller år i morgon och då måste vi ju ha tårta och småkakor :)

Jag gjorde chokladkakor med nötter och bitar av mörk choklad och kanel/kardemumma kakor med bitar av torkat äpple...Dom blev jätte fina :)

Grundreceptet har jag lånat av Annika och gjort så det passade mej bättre :)



Småkakor – grunddeg (LCHF) ca:20 st
Ingredienser
3 dl mandelmjöl (minus samma mängd som kakao)
3 msk kokosnötsmjöl
2 msk Stevia strö (ICA)
1 msk vispgrädde
1 msk vatten
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver


Chokladkakor

1msk kakao
20-30 g hackad mörk choklad
1/2 dl hackade blandade nötter.

20 g smält mörk choklad att ringla över dom färdiga kakorna

Kanel och kardemummakakor 

1/2 tsk mald kanel
1/2 tsk grovmalen kardemumma
1-2 torkade äppelringar klippta i små bitar. (ca 1 msk)

lite extra kanel och kardemumma att dofta över kakorna 


1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser.

2. Knåda samman ägg, vatten och grädde till en deg.Blanda ner ev. andra ingredienser du gillar.
3. Forma degen till (20st) små kakor och platta till lite.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
5. Låt svalna och njut


Sen provbakade jag ytterligare en sorts tårta utöver den som står på kylning i kylen.Frostingen räckte inte riktigt och jag känner att det börjar bli för sent att börja temperera choklad så här mitt i natten. men den är ganska snygg...svårt bara att baka när man inte är hemma och har dom saker man är van vid.hade tyvärr glömt min favorit tyll för mindre arbeten 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar