Meny

Recept på LCHF chokladtårta

Recept på min goda LCHF tårta


 

jag har inget emot att ni lånar mina recept.Skriv då gärna att det är här ni har hittat dom. 
Bilderna däremot stannar här.




Bottnarna:

                                                6 stora ägg                                                 
150 gram smör
1/2 dl kakao
1/2 dl pofiber
3/4 dl kokosmjöl
1/2 tsk vanilj pulver
2 tsk bakpulver 

( 50g mörk hackad choklad)

Vispa äggen fluffiga. Smält smöret låt svalna något. Blanda i alla torra ingredienser och tillsist det smälta smöret.
Smörj och "bröda" formarna med pofiber.
fördela smeten i 3 ca 18-20 cm formar och grädda i 175grader mitt i ugnen i ca 15-20 min.


 Gör under tiden fyllningen.Jag gjorde som vanligt att jag smakade mej fram till vad som blev gott så receptet är inte exakt utan mer som ett basrecept.

Fyllning:

 2-3 msk snabbkaffe (utrört till starkt kaffe i varmt vatten)
140-160 g mjukt smör
80-120g färskost tex. Philadelphia
2-4 msk steviaströ eller annan sötning gärna florform
4-6 msk kakao.

Vispa smör och sötning luftigt.Blanda i färskost och kakao. Vispa luftigt och tillsätt kaffet lite i taget tills det är bra. Justera om du känner att det behövs något mer för den bästa smaken :)





 Även frostingen har jag gjort efter smak men här är grundreceptet.

 Frosting:


150 g mjukt smör
5 msk stark espresso 
3 msk grädde
1/2 vaniljstång (bara fröna)

Vispa smör och vanilj luftigt. Blanda ner resterande ingredienser vispa och smaka av. 

Fyll en spritspåse med 2/3 av frostingen och använd din favorittyll. 


Dekor:

1 dl vispad grädde
100g mörk choklad
2 msk hackade blandade favoritnötter
sockerpasta till blomma 

 

Montera:

Bred ut 1/3 av fyllningen på en av bottnarna. Lägg på en botten till och upprepa. Lägg på "locket" och spackla ett tunt jämt lager med den resterande fyllningen. Ställ i kylen 1 timme.
Spackla sedan tårtan en gång med frostingen. Ställ kallt. Spritsa sedan tårtan och ställ kallt igen.


Dekor:

Chokladkupol och spritsade "fjädrar" (kom inte på något bättre ord) av mörk tempererad choklad.
Hackade blandade nötter och en rosa Gerbera jag gjort i sockerpasta.
Spritsad kaffesmörkräm, grädde och pärlemorströsselkulor.



  

 





13 kommentarer:

  1. Vill bara säga att den såg sjukt god ut :) Får testa den när nästa tillfälle ges :)

    SvaraRadera
  2. Den är mycket enkel att göra och blir dödligt god nästan :)

    SvaraRadera
  3. hur har du gjort chockladkupolen ? Tårtan ska provas på lördag :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tempererade choklad och spritsade ut över en balong uppblåste i passande stl :) mycket enkelt.
      Borde funka med tex. smält blockchoklad om man inte vill temperera chokladen men kan inte lova nått om den saken.

      Lycka till :)

      Radera
  4. Superkul att hitta något som verkar vara en toppentårta trots att den är enligt LCHF. Ska ha kalas för min 3-åring och behöver ett alternativ som jag också får äta av. Har bara en liten fråga: hur länge ska botten gräddas och i vilken temperatur? Tar du ingredienserna i någon speciell ordning för bästa resultat?

    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej
      Just ja jag skulle ju fixa receptet. har ju missat hela beskrivningen på hur jag bakar själva bottnarna :D
      smöra och "bröda" formarna med pofiber. jag har använt mig av tre mindre aluminiumformar (engångs)
      ungnen ska va på 175 grader och (är inte hemma och har inte receptet med mig)men det borde va ca 12-15 minuter kör med sticka så ser du när dom är klara :) annars kan du ju göra en kantig tårta o grädda hela botten på en gågn i en lite mindre långpanna.


      /Liv

      Radera
  5. Ska det inte vara någon sockerersättning i bottnarna?

    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej jag tål inte stevia och kan inte med smaken från något sötningsmedel så jag använder inte sötning även om jag har tagit med det i fyllningen för det här är ett recept som kommer från innan jag bestämde mig för att helt utesluta det och när jag fortfarande inte viste om att jag inte tålde stevia.

      om jag verkligen vill ha något med sött i så tar jag faktiskt pyttelite honung även om det nu är massor kolhydrater i det.

      /Liv

      Radera
  6. Frosting:




    150 g mjukt smör

    5 msk stark espresso

    3 msk grädde

    1/2 vaniljstång (bara fröna)




    Vispa smör och sötning luftigt. Blanda ner resterande ingredienser vispa och smaka av.
    Vilken är sötningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta fall är det vanilj som är det söta.... jag använder mig inte av sötningsmedel när jag bakar.
      men vill du ha det så blanda i det tillsammans med vaniljen o smöret.
      dumt formulerat i receptet... ska ändra det...

      Radera
    2. Aha, tack :)
      Ska göra denna till min födelsedag på söndag, funkar det om jag gör bottnarna på lördag kväll, plastar in dem och lägger de i kylen (Eller blir det bättre i frysen?) och gör resten av tårtan på lördag morgon?

      Radera
    3. Jag har aldrig vare sig frusit in bottnarna eller förvarat dom i kylen innan tårtan är sammansatt... men det borde fungera vilket som :)

      Radera