Meny

Tårtbotten grundrecept 1

                                 Toppen tårtbotten recept    

 Hej 
Tänkte jag skulle börja med att dela med mej av ett toppenbra recept. 
Det är enkelt, pålitligt och kan varieras i det oändliga!
Här har jag smaksatt en botten med choklad och den andra med vanilj och blå matfärg.
Fyllningarna kommer jag återkomma till när jag har fått lite bättre koll på hur jag skriver inlägg och infogar diverse bra att ha saker....

Lika delar botten:

Knäck alla ägg i ett glas
Häll lika mycket socker i det andra glaset 
Fyll glas tre med 1/3 potatismjöl och 2/3 vetemjöl + bakpulver. (byt ut nästan en del vetemjöl mot en del kakao för chokladbotten)



beräknings tabell:
Form                                Antal ägg                          Bakpulver
15 cm                                3                                         1 tsk 
18 cm                                4                                         1,5 tsk
20 cm                                5                                         2 tsk
24 cm                                6                                         2,5 tsk
26 cm                                7                                         2,5 tsk
30 cm                                8                                         3 tsk

Och så vidare......
Vill du ha extra hög
Dessa bottnar blir höga och fina men vill du ha ännu högre bottnar lägg till ett ägg och ca. 1/2 tsk bakpulver.


Blanda ägg och socker i en bunke och vispa LÄNGE med elvisp. 
Sikta försiktigt över mjöl/bakpulversblandningen och vänd ner med slickepott.
Häll smeten i den bakplåtspappersklädda, smorda formen (För att den inte ska sjunka i mitten så skippa det sista i bunken eller blanda ut det i smeten i formen).

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader:

2 ägg = 25 min
3-4 ägg = 40 min
5-6 ägg =  60 min 

osv....

Jag har en liten ugn så är nog bäst om ni drar av ca 10 min om ni har en "vanlig" ugn.

ÖPPNA INTE LUCKAN DE FÖRSTA 20 MINUTERNA!! 




Här har jag gjort en choklad botten och en vaniljbotten som jag färgat turkos. Tårtan är fylls med Dumle mousse, mörk choklad mousse och hemgjord vaniljkräm.
                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar