Meny

Underbart recept på Vaniljkola med havssalt!






Tänkte jag skulle dela med mig av "mitt" favorit recept på kola. 
Inte riktigt säsong för det nu kanske men jag längtar till kola o pralin tillverkningen sätter igång här hemma :)
Sommar i all ära men choklad mår bäst när det inte är så väldigt värmt... 
Bilden ovan har inte nått alls med kolakokning att göra men nån bild behövdes ju så det inte bara blev ett tråkigt text inlägg och jag har ingen från förra årets kolakokning så det fick bli en på en ros jag gjorde nyligen.



Recept

Vaniljkola med havssalt (ca 40 st) 
3 dl socker
1 dl glykos
80 g smör
2 dl grädde
1 tsk havssalt
1 vaniljstång
extra havssalt att strö på toppen

1. Koka upp socker och glykos i en tjockbottnad gryta till cirka 175 grader. Rör försiktigt då och då. Vid 175 grader har sockerblandningen karamelliserats och blivit bärnstensfärgad.
2. Hetta samtidigt upp grädde, smör, havssalt och vaniljstång i en annan kastrull.
3. Ta av kastrullen med det karamelliserade sockret från plattan. Rör försiktigt ned smör- och gräddblandningen. Det kommer att bubbla och fräsa.
4. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och koka upp till cirka 124 grader. Gör kulprov.
5. Häll upp smeten i en form och strö havssalt på toppen. Låt stelna några timmar i rumstemperatur innan kolan skärs i bitar.

Receptet kan ses som ett grundrecept och istället för havssalt kan kolan smaksättas med choklad, nötter, kryddor, pepparmintsolja eller lakrits.


Originalreceptet är från Pärlans konfektyr och av alla de kola recept jag provat så är det här helt klart de godaste kolor jag gjort! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar