Meny

Tutorial på tittägg

Steg för steg beskrivning Tittägg

Här kommer första delen i beskrivningen av hur du gör tittägg i socker på mitt sätt.



Det du behöver är:
En bunke
Socker
Vatten
Hushållsfärg
Sked
En ägghalva
Kniv
Bakplåtspapper
Rak ugnsplåt
En pappskiva






Börja med att sätta ugen på 50 grader.

Häll socker i bunken och blanda ut lite hushållsfärg i vatten. ca. 1/2 dl till 1 kg socker.det ska bli som blöt sand.

Fyll och packa ägghalvan hårt med det våta sockret. skrapa av så det blir jämt och lägg pappskivan på och vänd och skjut över ägghalvan på den pappersklädda plåten.Skär av toppen på ägget men lämna kvar den så inte öppningen torkar. jag brukar se till att den ligger väldigt tajt mot ägget.

"Grädda" i ugnen i ca 40 med luckan på glänt ca 10 cm. (vill du ha lite tjockare äggskal så låt dom stå några minuter längre).

Gröp ur ägghalvorna med skeden och skrapa rent öppningen.

Lägg på tork minst ett dygn innan du gör klart ägget med dekor i, sätter ihop det och dekorerar utsidan.

Det kommer en beskrivning på hur jag gör det med innan helgen. Jag ska sätta samman o dekorera mina ägg idag och i morgon... har många ägg att göra så blir nog 15 timmar, roligt men pilligt!

Hoppas ni gör många fina tittägg till påsk!


1 kommentar:

  1. Dina tittägg är fantastiska! Du skulle kunna ha en fin butik med äggen i skyltfönstret. Och dina praliner, så klart! Skriv gärna hur du fortsätter med tillverkningen av tittäggen!

    SvaraRadera