Meny

Marmorerade pepparkakor

Här kommer en liten beskrivning hur du enkelt gör marmorerade pepparkakor med kristyr.

Ursäkta att det tagit sån tid för mig att lägga upp beskrivningen, har haft såå mycket att göra den senaste månaden.


Till att börja med så bakar du pepparkakor.
När pepparkakorna svalnat så är det bara att sätta igång.

Det som behövs är: 
pepparkakor eller andra platta kakor.
Spritspåsar.
Tyllar i stl. tex wilton 1
(jag använder mig av 00,0, 1,1,5 och två. typiskt att jag inte minns vad det är för märke på mina tyllar)
En koppling eller två.
tandpetare eller annat tunt liknande föremål
äggvita, florsocker och ättika (eller kristyrmix)
jag brukar göra kristyr på ca 2 äggvitor som jag knäcker någon dag i förväg.
jag gör alltid kristyren på en höft sådär, tänk på att den ska va rätt lös, den ska hålla formen men flyta samman rätt omgående.
Pasta färg.
Div. dekorationer som tex strössel 

Alla bilder tillhör: Rock.n.Roll.Sweets

Börja med att lägga en kontur linje 
(detta kan med fördel göras med en lite fastare kristyr även om jag inte har använt mig av det)
Det gör du enklast genom att starta med tyllspetsen mot kakan och sen lyfter du medans du med jämt tryck för handen runt kanten på kakan så du får en kantlinje ca 1/2 cm innanför kanten.




Börja sedan fylla innan för ytterlinjen med kristyr. det ska va rikligt men inte så det rinner över kanten.










När den är ordentligt fylld så tar du din tandpetare och börjar jämna till kanter o tar bort ev ojämnheter och luftbubblor med små cirkelrörelser. Va noga med detta så får du ett bättre resultat och slipper massa fula ojämnheter och små lufthål.
Men glöm inte att du har inte så lång tid på dig innan kristyren börjar få skorpa och det är flera moment kvar som måste göras innan dess...




 

Nu tar du en av dom färgade kristyrmixerna och börjar dra tex. horisontala linjer. likadant här. börja med att fästa linjen sen lyft och dra linjen över kakan.










Om du vill så är det snyggt med både tre och fyra olika färger på linjerna.










Nu är det fram med tandpetaren igen. 
Dra sträck som korsar dom linjerna du har gjort. tex som här dra vertikalt över dom horisontala linjerna.







Som ni ser så har jag spenderat för mycket tid med kameran så min kristyr börjar få skorpa. 
inte bra för att få ett perfekt resultat men det är inte hela världen så länge du  ökar takten nu så det inte hinner stelna för mycket.







Skaka pepparkakan så linjerna sjunker ner i underliggande kristyr ordentligt.




Dekorera pepparkakan så är det färdigt.

Enkelt va :) 






Låt torka minst ett dygn gärna mer.
Hoppas Ni gör många fina pepparkakor i jul.

LYCKA TILL!






3 kommentarer:

  1. så vackert.vart har du köpt pepparkaksformen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har använt mig av en större tyll och en rund form och sen handskurit resten tyvärr.... men borde finnas massor fina formar på tex. Ebay :)

      Radera
  2. Hej!
    Jag undrar om du har något bra recept på kristyr som blir tillräckligt hård för att kunna flytta från tex ett bakplåtspapper till en tårta? Jag vill göra böjda "nät" löv i kristyr att lägga uppepå en tårta men vet inte hur jag ska få dem att hålla en förflyttning.
    /Myssin

    SvaraRadera